Thursday, October 29, 2015

CINDAI DRAF 1 29 OKT 2015

1st Update: 29.10.2015
CINDAI


APABILA kita mendengar nyanyian tentang cindai di radio, kita masih mencari-cari erti cindai dalam kamus masyarakat Malaysia ketika ini.  Ia seolah-olah perkataan baru, akronim atau nama sesuatu yang tidak dapat kita pastikan kerana lagu berkenaan tidak membayangkan maksud sebenar erti cindai melainkan ia mengungkapkan sesuatu keindahan.
Sesungguhnya, cindai merupakan hasil karya tekstil yang halus dan indah, diperbuat daripada bahan sutera dan berasal dari India, khususnya dari daerah Gujerat. Ia dihasilkan dengan teknik tenun ikat ganda (double ikat),  iaitu motif dan corak terserlah akibat daripada gabungan atau pertindihan yang tepat di antara benang loseng (benang yang menunggu) dan benang pakan (benang yang mendatang).  Sehubungan itu, ragam hias yang dihasil bukan daripada cetakan seperti teknik batik, tetapi hasil daripada warna benang yang diikat dan ditenun.
Cindai ialah nama yang diberikan oleh masyarakat Nusantara, manakala nama yang dikenali di negara asalnya dan dunia pertekstilan Barat sebagai  patola.  Walaupun ia bukan hasil karya tulen masyarakat Nusantara, kain ini terkenal kerana kecantikannya dan kepercayaan terhadap kesaktian yang dimilikinya. Namun yang lebih utama ialah teknologi penghasilannya.  Masyarakat Melayu juga menghasilkan jenis cindai atau kain ikat tenun ini dengan nama kain limar. 
Kain ini sangat popular di kalangan pembesar atau keluarga diraja silam dan ada dicatatkan dalam Hikayat Hang Tuah:
“Maka Laksamana pun memakai berseluar kuning berkain kesumba merup diantelas, bertepi bersirat, berikat pinggang cindai natar kuning, berbaju hijau digangsa, berdestar warna pelangi…”
Selain Hikayat Hang Tuah, Hikayat Awang Sulung Merah Muda banyak menyebut tentang cindai.  Salah sebuah pantun Melayu lama ada berbunyi:
Anak cindai anak serasah
            Ketiga anak rakam keling
Kalau diampai bertambah basah
            Kalau direndam bertambah kering
Patola telah mula dikenali di Gujerat sejak abad ke-10/11 M berdasarkan sajak atau syair Ranak Devi, isteri Rakhengar dari Junagadh. Ranak Devi telah mengkafankan suaminya dengan kain patola dalam peristiwa perbalahannya dengan Siddharaja Jaysingh.
Namun demikian, Ibn Batuta mencatatkan, perdagangan tchinde (cindai) ke Nusantara adalah sejak abad ke-14M.  Semenanjung Melayu mula mengimport cindai dari Gujerat antara 1612-1614 M.  Antara warna kegemaran ialah hijau, cerah, merah dan kuning.
Cindai di kalangan masyarakat Nusantara silam dikaitkan dengan kesaktian kain tersebut.  Ia dikatakan boleh menyelamatkan pemakai daripada bahaya serangan musuh.  Selain itu, mereka mengkagumi kain cindai sehingga lahir ungkapan “mati berkapan cindai” yang bermaksud mati sebagai pahlawan atau dalam keadaan gemilang.
Koleksi cindai Muzium Seni Asia dan muzium-muzium lain di negara ini biasanya berbentuk selendang yang panjang (seperti kain sari).  Ada yang berukuran 5.5 meter panjang, berambu di hujung, warna merah tua dengan corak dan motif bunga atau bunga paisley yang diulang-ulang.
Corak di kepala (bahagian hujung atau punca kain) dan badan kain (bahagian tengah kain) berbeza.  Bahan badan kain akan dihias dengan corak tumbuhan atau binatang (gajah atau harimau) yang diulang-ulang atau tanpa apa-apa corak tertentu – berwarna kuning atau merah polos.
Terdapat sepuluh corak dasar yang sering digunakan terutama tumbuh-tumbuhan, zoomorfik dan motif geometri. Berdasarkan maklumat yang diperolehi, antara cindai yang amat sukar dijumpai di negara ini ialah cindai berwarna biru dan cindai yang mempunyai motif gajah berjuang.
Kain-kain cindai banyak dieksport ke Indonesia khasnya kerana para pembesar kerajaan silam menggunakan cindai sebagai bahan membuat pakaian kebesaran berbanding di negara ini hanya menggunakannya sebagai bengkung atau ikat pinggang. Manakala bahan pakaian raja-raja Melayu silam menggunakan kain songket tenun yang gemilang. 

Sumber kerajaan Ming menyebut bahawa pembesar Majapahit memakai sarung dari kain cindai, begitu pembesar-pembesar di Yogyakarta dan di Surakarta.  Selain itu, cindai juga dipakai oleh penari-penari istana kedua-dua kerajaan berkenaan.
Sehingga kini, warisan kain cindai yang ada menunjukkan cindai yang telahpun mulai usang, tetapi warna-warnanya masih terang tidak pudar. Ia juga mulai menunjukkan tenunan yang semakin longgar (loose woven) kerana faktor usia.  Muzium Seni Asia hanya mempunyai dua helai cindai yang masih dalam keadaan baik, iaitu kain cindai dari abad ke-18.  Kedua-dua berwarna hitam yang terdiri daripada corak tumbuh-tumbuhan.
Di India, kain cindai atau patola ini digunakan terutama sebagai sari dan hanya dipakai pada masa upacara suci atau masa-masa tertentu sahaja.  Selain itu, kain patola ini haya dipakai oleh pengantin dari keluarga kaya berketurunan Bhatia dan Brahmin di Gujerat dan ibu yang sedang mengandung tujuh bulan.  Keluarga-keluarga yang tidak mampu akan menyimpan sisa-sisa kain ini sebagai milik yang suci.  Pada masa sekarang, kain jenis ini hanya dihasilkan oleh dua keluarga Salvi dari daerah Patan di Gujerat.

UM. Kain cindai

UM. Kian cindai

No comments:

Post a Comment